Vaknade, trots att klockan inte ringde, något yrvaken. Veckan är visst inte riktigt slut ännu. Radions P1 är mitt kära morgonsällskap som ger mig kraft att gå upp. Hasar mig ut i köket och konstaterar att det är några minusgrader. Mellan kaffebryggning och det hårdkokta ägget ringer chefen från Norrland på en snötyngd telefonlinje och låter meddela att han har förlupit hemmet eftersom det är bara 8 grader i bostaden - utan el och internet. Hoppas det löser sig både för honom och Vattenfall. Annars blir det ju el-ände :-).
Här i hufvudstaden fungerar i alla fall elen och tunnelbanan kommer i tid emedan Pendeltågen pendlar mellan hopp och förtvivlan. Går taktfast Ringvägen fram och gör dagens 2 x 1.856 steg till Flintis, solen bländar och värmer om kinderna och jag tinar långsamt upp mentalt ...
Kontoret har telefontid med många telefonsamtal i olika frågor. Många äldre har både olika förutsättningar och angreppssätt på sina dataproblem, tänker jag. Intressant. För en del är det lätt att ta till sig emedan det tar längre tid. Tänk att hoppa på IT-tåget vid 70-80 årsåldern. Hur skall jag bäst förklara begrepp för dem såsom: "Logga in", "skrivbordet", browser, operativsystem osv. Inför surfen måste jag göra en bra lathund för nybörjare. Sätter mig väl tillrätta framför 42tumsskärmen och stoppar armen i den fjädrande mitellan som en vänlig själ har fabricerat till mig för börja dagens IT-skörd. Oj!! så härligt det är att skriva med denna fjädrande hängselarmhållare som sitter fast i taket...
Samma eftermiddagen dyker vår hyresgäst upp och vill ha tillgång till nätverket som "försvann igår". Jag lämnar frustread plats till henne så hon kan göra sina registeringar på banken. Nätverket måste fixas snart- annars kan jag inte få hjälp imorgon av min hjälpare! Moment 22.
Får assistans med att distribuera 120 kuvert till posten. Ringer Comhem. Visst det fungerar med deras modem, men routern har visst lagt av så vi kopplar bort den. "Tack det var vänligt" säger jag inte ont anande - Online-servicen låter då meddela: "Kan ni vara (ännu) vänlig(-are) och bedömma våra tjänster - så vi blir ännu bättre- på en skala från 1 till 5". Så jag tar itu med DERAS problem och ger min energi till att göra detta så DERAS service blir bättre.
Dagen människa blir alltmer splittrad genom att hela tiden byta fokus ...
Telefonen, epost, besök, facebook, webben, Skype, Chatt, mobilen....
Skall jag lägga upp en personlig sida på Facebook? Hur besvara problemet med utbildningsskivan för Vista? Problem med Kfk där en klubb har svårt att få den att fungerar i det kommunala nätverket där de har kurs. Acrobat säger att det inte finns stöd och att det fattas en fil ...
Jag tror att det blir bättre imorgon. Kanske mer harmoniskt.
onsdag 11 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar